Wil jij ook effectiever communiceren, ik geef je tips.

Een nieuwe blog van Roy over onder andere DISC

Blog C-stijl

In de serie blogs die ik heb geschreven is het vandaag de beurt aan het C-temperament. Een temperament dat staat voor een meer indirect taakgerichte oriëntatie.

Zijn “Eerst denken dan doen!” of “Als ik de juiste informatie heb dan kan ik aan de slag” herkenbare uitspraken van vrienden, familie of misschien wel collega’s?
Misschien heeft deze persoon een sterk aanwezig C-temperament in zich.

Zijn deze mensen dan sloom of traag? Nee absoluut niet! Ze zijn bedachtzaam. Bedachtzaam op het maken van (onnodige) fouten. En onnodig kan eigenlijk wel weg, want fouten zijn per definitie onnodig in de ogen van een C-temperament georiënteerde persoon. Het is immers zo dat als je je goed voorbereidt, inleest, onderzoek doet en de details kent dat je de kans op fouten tot bijna nul reduceert…

Maar daar staat wel iets tegenover.

Meer direct georiënteerde mensen vinden dat “ze op moeten schieten” en “niet zo lang na moeten denken, maar gewoon doen.” En daar zit nu net de crux.
Om iemand met een indirecte taakgerichte voorkeur in beweging te krijgen is het van belang om informatie te verstrekken, details te bespreken en de tijd te geven om zaken even te laten bezinken alvorens een beslissing te forceren. Leg vooral de waarom uit achter je gedachten, dan krijgt dit temperament de informatie die hij/zij nodig heeft. Het C-temperament in ons stelt graag de “waarom” vraag.

Herken je jezelf in bovenstaande? Heb je de neiging om te checken, dubbelchecken, klankborden en daarna een final check te doen? Grote kans dat jouw gedragsvoorkeur veel C intensiteit heeft. Zorg dat krachten geen valkuilen worden. Zo kan precies zijn heel lang een positieve werking hebben, maar soms is goed, goed genoeg.

Dagelijks werk ik samen met collega’s met een dominerend C-temperament. Als ik dan in mijn enthousiasme iets in de wandelgangen roep moet ik mezelf er later wel van verwittigen of mijn verzoek duidelijk is en of er nog informatie ontbreekt. Meestal wordt er dan om een deadline en een aantal details gevraagd en worden de werkzaamheden ingepland en uitgevoerd. Ben ik op dat moment zelf druk en ga ik er vanuit dat het wel duidelijk is dan kan ik op maandagochtend in de wekelijkse meeting nog weleens voor verrassingen komen te staan. “Oh, had dat prioriteit? Dat had ik niet zo begrepen.”

Ik heb natuurlijk de extremen opgezocht in dit blog en niet iedereen met een (hoog) C-temperament communiceert op dezelfde manier. Iedereen heeft alle temperamenten in zich en deze zijn mede bepalend voor de communicatie stijl.

Kernwoorden die passen bij een persoon met een (hoog) C-temperament zijn onder andere: Formeel, efficiënt, informatief, grondig, planmatig.
Kernwoorden die meer in de ‘allergie’ zitten zijn: bevlogen zijn, snel en spontaan, veel social talk en veel interactie met onbekenden.

Hopelijk krijg je met dit blog iets meer inzicht in de communicatie en het gedrag van een ander. In onze vorige blogs bespraken we ook het D, I en S-temperament.

Wil je zelf een keer ervaren wat je met en DISC profiel allemaal kunt in je dagelijkse werkzaamheden als trainer/coach/consultant? Je bent van harte uitgenodigd om kosteloos aan een inspiratiesessie deel te nemen.
Vul het formulier in en we nemen contact met je op!

Groetjes,
Roy Ramdjanamsingh
Oprichter en Directeur Q4 Profiles

We nodigen je uit om kosteloos deel te nemen aan een inspiratiesessie! Dit doen we, omdat we graag kennis willen delen. Dus ben je trainer, coach en ben je toe aan de volgende stap: je bent van harte uitgenodigd!

Kijk hier in de agenda voor de eerstvolgende sessie.

Verbeter je communicatie door meer inzicht in jezelf en in de ander.

2018-07-09T12:13:07+00:00