Mensen kijken, maar zien ze ook?

Een nieuwe blog van Roy over onder andere DISC

Iedereen doet het en iedereen kan het: observeren. We doen het op een terras in de zomer, op het station, het vliegveld in de wachtrij bij de security, maar ook in ons werk doen we het dagelijks. De een observeert wellicht door kennis en ervaring beter dan de ander, maar iedereen observeert op zijn/haar eigen manier.

Naast dat het een sociaal tijdverdrijf is en het leuk is om mensen te “kijken” en hele verhalen te verzinnen over waar wildvreemde mensen zouden werken, of ze kinderen hebben en of ze meer van klassieke- of rockmuziek houden, is het ook een professionele vaardigheid.

De meeste mensen kennen de verschillende handdrukken, oogopslagen en incongruente gedragingen (ja zeggen en nee schudden), maar er zijn ook mensen die observeren tot een perfectie hebben verheven. Een mooi voorbeeld hiervan is Paul Eckman.

Paul Eckman zijn werk gaat voornamelijk over micro expressies. Kleine, snelle en moeilijk waarneembare samentrekkingen van spiertjes in het gezicht die je niet onder controle hebt en worden gestuurd vanuit je onbewuste. Dit maakt het waardevol bij de interpretatie. Als je hier meer over wilt weten is het boek “Emotions Revealed” van Paul Eckman een mooi en toegankelijk boek om mee te beginnen of kijk de serie “Lie to me” dat op dit principe is gebaseerd.

In mijn werk maak ik veel gebruik van observatietechnieken. Het geeft mij namelijk net die extra informatie die voor mij het verschil kan maken. Wat zegt iemand en wat vertelt iemand?

Een gezichtsuitdrukking vertelt soms het hele verhaal, waar de verbale communicatie al eerder stopt. Deze informatie is cruciaal in training en coaching, omdat verschillende persoonlijke stijlen verschillende informatie delen. Waar de één het hele verhaal vertelt als antwoord op een gesloten vraag, is de ander met drie woorden klaar als antwoord op een open vraag.

Observatie kan in die gevallen extra handvatten geven om een inschatting van de communicatiestijl te maken. Belangrijk is uiteraard dat je je observatie checkt! Neem dus niet zomaar aan dat als iemand ja zegt en nee schud er een leugen in het spel is, wellicht had de persoon meerdere gedachten en schudde daarom het hoofd…

Dit gezegd hebbende betekent het dus ook dat je erg voorzichtig moet zijn met observeren en het trekken van conclusies, het is immers jouw observatie. Realiseer je goed wat de impact kan zijn als je een observatie uitspreekt, die ander is zich niet altijd bewust van wat je geobserveerd hebt.

Observeren heeft mij in de loop van de jaren heel veel gebracht en komt daardoor ook veelvuldig terug in de trainingen die ik geef en in de DISC instrumenten die ik ontwikkel. Om je mee te nemen in observeren deel ik hieronder wat tips met je. Hiermee krijg je wellicht al meer inzicht in de stijl van je gesprekspartner:

D-Stijl
Stevige handdruk, priemende blik en zal ongeduldig en haastig overkomen in het gesprek.

I-Stijl
Stevige handdruk die gepaard gaat met veel schudden en waarbij ook de tweede hand vaak wordt ingezet om het contact te benadrukken, vriendelijke open blik, zal veel expressie laten zien tijdens het gesprek.

S-Stijl
Zachte handdruk, kijkt geregeld weg in het gesprek en zal kalm en met weinig volume spreken.

C-Stijl
Korte, stevige functionele handdruk, weinig oogcontact, stelt persoonlijke vragen bij een eerste gesprek niet op prijs.

Let erop dat we allemaal iets hebben van alle 4 de DISC-temperamenten. Het (her)kennen van de DISC van de ander helpt je om mensen echt te leren kennen en te beraken.

Groeten Roy

Ps: Wil je meer weten over disc en hoe jij je communicatiekracht kunt vergroten? Volg mij op  facebook.com/Q4Profiles

We nodigen je uit om kosteloos deel te nemen aan een inspiratiesessie! Dit doen we, omdat we graag kennis willen delen. Dus ben je trainer, coach en ben je toe aan de volgende stap: je bent van harte uitgenodigd!

Kijk hier in de agenda voor de eerstvolgende sessie.

Verbeter je communicatie door meer inzicht in jezelf en in de ander.